Biot Oy – det är ingen framgång utan försäljning

Biot Oy:s uppdrag är att förbättra företags cybersäkerhet. Företaget erbjuder heltäckande IT-tjänster med nästan 100 års arbetslivserfarenhet av att tillhandahålla tjänster och leverera IT-lösningar. Datagorilla bokade säljmöten för företaget under flera månader.

”Jag har alltid trott att företaget kommer att bli framgångsrikt om det blir tillräckligt många säljmöten”, säger Biot Oy:s vd Timo Sarpalinna.

Sarpalinna har i åratal använt olika företags bokföringstjänster som en del av sitt försäljningsarbete. På månadsbasis kan det ta upp till en veckas arbetstid från säljaren att skaffa nya kunder och arrangera möten, så det är smart att lägga ut bokningen någon annanstans.

”Att arrangera möten kan vara en verklig tidsbesparing i slutspelet, så det är mer kostnadseffektivt att lägga ut det på entreprenad och fokusera på den faktiska försäljningen”, säger Sarpalinna.

En annan viktig sak som företagens försäljningschefer inte alltid uppmärksammar är hur stor negativ påverkan misslyckanden har på säljarnas psykiska välbefinnande i försäljningsarbetet.

”Jag var då av uppfattningen att man måste boka alla möten själv, tills jag insåg hur mycket det tär på säljarnas självförtroende. Jag implementerade buukkaus-tjänsten och det underlättade omedelbart säljarnas arbete – antalet säljmöten tredubblades och försäljningsmålen överträffades med stormsteg”, fortsätter Sarpalinna.

Enligt Sarpalinnas egen erfarenhet, om bookmakers har bra spellistor och de faktiska säljarna gör sitt jobb, kommer kapitalet som spenderas på bookmaking-tjänsten att återbetalas minst fem gånger, i bästa fall till och med tio gånger, på två år. Han undrar över företag som inte satsar på försäljning.

”Försäljning är matematik. Med ett dåligt säljjobb får du 10% av verksamheten, men med ett bra minst 30%. En säljares vardag ska bestå av möten och att göra affärer. Om så inte är fallet blir det ingen försäljning eller framgång”, fortsätter Sarpalinna.

Utöver att boka tid är att ringa också bra marknadsföring, eftersom det hjälper till att sprida information om företagets existens och tjänster. Företaget märkte att antalet besökare på hemsidan ökar kraftigt under en effektiv buzzrunda. Telefonen är också det bästa verktyget när man organiserar möten mellan människor – du kan få den beslutsfattande personen i telefon och du kan reagera snabbt och ställa specifika frågor. Även om det inte finns några pengar i kassan efter första mötet kan affären genomföras senare.

Skalbarhet och ömsesidig kommunikation prisas

”Datagorilla vet hur man servar kunden utmärkt. Teamet uppmärksammade verkligen all feedback och vidtog snabbt nödvändiga åtgärder. Till exempel polerades spiken för att vara mer funktionell och teamet sparrades vid behov. Det kan hända att vi en dag köper buukkaustjänsten av dem igen”, säger Sarpalinna.

Sarpalinna skulle rekommendera Datagorillas tjänster till alla företag som vill lyckas, eftersom framgång kräver ett högkvalitativt och uthålligt säljarbete.

”Faktum är att utan försäljningsmöten finns det inga möjligheter.
Utan möjligheter blir det ingen försäljning.
Och utan försäljning är det ingen framgång.”